white dot

Forstå din elregning

Det er ikke nemt at forstå sin elregning. Derfor har vi lavet denne guide, hvor vi trin for trin gennemgår alle poster og begreber, så du kan forstå din elregning – eller hjælpe naboen.

Intro til din elregning

Ved første øjekast kan de mange poster og beløb på din elregning virke overvældende og uforståelige, men når først man har sat sig ind i, hvordan tingene hænger sammen, er det faktisk slet ikke så svært. Overordnet set er din elregning delt i to dele:

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til din elregning?  
Vores kundeservice sidder klar til at besvare de spørgsmål du måtte have til din el regning – uanset om det drejer sig om forståelsen af begreber og poster eller du har spørgsmål til elregningen og beløbets størrelse. Kontakt kundeservice.

Elregning del 1 - Oversigt

Første side af din elregning (også kaldet “faktura") viser et samlet overblik over, hvad du skal betale. Dette bliver uddybet på de følgende sider af din elregning. Derudover vil du kunne se følgende informationer:

  • Faktureringsadressen, som figurerer i øverste venstre hjørne. Bemærk: Dette er ikke nødvendigvis samme adresse, som strømmen bliver leveret til. I øverste højre hjørne vil du kunne se:
  • Fakturadato: Hvornår er fakturaen dannet
  • Forfaldsdato: Hvornår fakturaen senest skal betales
  • Kundenr.: Kundenummeret, som fakturaen tilhører
  • Side: Hvor mange sider fakturaen består af, og hvilken side du befinder dig på
  • Indbetalingskort, som findes nederst på siden benyttes til manuel betaling af din elregning eller tilmelding til Betalingsservice (såfremt dette ikke allerede er sket, som det ses af teksten på skrå henover "Tilmeldt til Betalingsservice").
  • Faktura nr: Fakturaens ID

To firmaer – én el regning

Før vi kigger videre på selve regningen, er det vigtigt at forstå, at din regning består af udgifter til 2 forskellige firmaer:

Dit elselskab (f.eks. Blue Energy) kan du frit vælge. Dit netselskab er derimod bestemt af din adresse, og dit elselskab opkræver betaling på vegne af dit netselskab. Skulle du have behov for at vide hvem dit netselskab er, så kan du nemt finde svaret her.
Desuden gør vi opmærksom på, at en stor del af elregningen er faste afgifter til staten.

Elregning del 2 - Specifikation af din faktura

Her kan du se information om, hvilken måler din regning vedrører. Desuden kan du her se, hvor meget du skal betale a conto for den kommende periode samt hvor meget du er endt med at bruge og skal betale i den forgangne periode. Læs mere herunder.

  • Installationsadressen er adressen, som måleren tilhører.
  • Aftagenummeret er det “interne” nummer, som el- og netselskaber bruger til at identificere din måler.
  • Målernummeret er det “eksterne” nummer, som måleren har. Dette nummer står også på selve elmåleren.
  • Årligt estimeret forbrug: Dit årlige estimerede forbrug, som vi modtager fra Datahub (Ejet af Energinet) og danner din a conto regning ud fra. Læs mere om aconto regning nedenfor.
  • Blue Flex er navnet på det abonnement du betaler til os.
  • A Conto Forbrug er dit forventede forbrug for perioden ganget med den forventede kWh-pris for perioden. Prisen på strømmen er påvirket af eksterne faktorer og varierer alt afhængigt af, hvad vi kan købe strømmen til, da vi sælger strømmen til dig til kostpris. Den pris vi opkræver dig i forbrug, bliver sat måneden før - Eksempelvis bliver prisen for april, sat i marts måned.
  • Afgifter og gebyrer til staten er de afgifter til staten, som du betaler til dit netselskab igennem os. Afgifterne er bestemt af din adresse og vil altså have den samme enhedspris uanset, hvilket elselskab du vælger.

Elregning FAQ - Her får du svar på de hyppigste spørgsmål

Vi har samlet en række af de hyppigste spørgsmål vi får fra vores kunder ang. deres elregninger. Læs videre herunder - så kan du hurtigt komme videre og bruge din energi på det, du brænder for.

Hvad er en a conto regning?
En a conto regning er en regning, der er dannet på baggrund af dit forventede årsforbrug, som vi modtager fra Datahub (Ejet af Energinet). Din a conto regning bliver dannet ud fra dette estimeret forbrug, som vi fordeler ud på dine regninger på året. Når du starter som kunde hos os, er dit årligt estimeret forbrug derfor det eneste data vi har på dit forbrug.

Er du for nyligt flyttet ind på adressen eller har foretaget større ændringer i husstanden (Fået installeret varmepumpe/elvarme, ladestander, solceller e.l.), kan dit årligt estimeret forbrug være sat forkert. Vi retter løbende dit årlige estimerede forbrug efterhånden som vi får forbrugsdata ind, men ved du allerede nu, at det er sat forkert, så er du velkommen til at kontakte vores kundeservice. Så kan vi sammen finde frem til dit nye acontoforbrug.  

Hvordan justerer jeg mit a conto forbrug?
Er dit a conto forbrug sat forkert, så kan du kontakte vores kundeservice, så kan vi sammen finde dit nye a conto forbrug.  

Hvordan kan jeg følge med i mit elforbrug?
Du kan aflæse din måler løbende, men hvis ikke du har tid til det, så kan du nemt følge med i vores app. Derudover kan du også altid få adgang via Energinets Eloverblik.  

Kan jeg få en opgørelse over mit elforbrug?
Ønsker du et overblik over dit elforbrug, og hvad vi har opkrævet dig, så kan vi danne en opgørelse til dig. Opgørelsen vil vise, hvad vi har opkrævet dig i en bestemt periode samt hvor meget strøm du har brugt i perioden. Du kan få dannet en opgørelse ved at kontakte vores kundeservice.  

Hvornår kommer elregningen?
Vi sender som regel regninger ud for den kommende periode i midten eller slutningen af en måned. Ønsker du månedlig betaling kan vi sagtens sørge for, at du får en elregning pr. måned. Det er dog valgfrit, hvor ofte du ønsker at modtage en elregning. Du kan selv bestemme om du ønsker månedlig eller kvartalsvis betaling.

Hvor stor er en elregning i gennemsnit?
Det er umuligt at sige noget om, hvor meget en normal elregning lyder på, da det afhænger af flere faktorer - herunder typen og størrelsen på din bolig, antallet af personer i din husstand samt om du f.eks. opvarmer din bolig med elvarme/varmepumpe eller har installeret egen ladestander til din elbil.  Derudover afhænger det naturligvis af den aktuelle kWh-pris. Se vores seneste priser her.

Hvordan kan jeg spare på min elregning?
Hvis din elregning stiger er det vigtigt, at du ikke går i panik, men i stedet forsøger at finde ud af hvorfor. Det skyldes som regel enten, at dit forbrug eller prisen er steget. I 2022 har vi set en voldsom stigning i elprisen pga. usikkerhed i markedet. Dette gælder ikke kun hos os, men hos alle selskaber. Løsningen er derfor ikke at skifte selskab.

Ønsker du at spare på din elregning, så overvej om der er steder, hvor du kan skære ned på dit forbrug eller udskifte elektronik og hvidevarer til mere energivenlige udgaver. Dette kan gøre en stor forskel og medvirke til en billigere elregning. Har du fået en stor elregning og har brug for hjælp til at forstå, hvordan beløbene er fremkommet, er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice.  

Hvordan kan jeg betale min regning?
Du kan betale din elregning på følgende måder:
Betalingsservice, indbetalingskort, kreditkort og MobilePay.

Du kan se eventuelle gebyrer på vores prisoversigt.

Hvor kan jeg se min elregning?
Du kan altid finde din faktura inde på vores selvbetjening eller i vores app. Som udgangspunkt bliver den også sendt til din mail adresse. Der er også mulighed for at få tilsendt faktura via e-boks.  

Fik du ikke svar på dine spørgsmål omkring din elregning?  
Du er meget velkommen til at kontakte kundeservice, som sidder klar til at besvare de spørgsmål du ikke har fået svar på.
Kontakt kundeservice