Ofte stillede spørgsmål

Opstart

Jeg har tilmeldt mig Blue Energy på jeres hjemmeside, var det alt?

Ja, det var alt. Efter du har tilmeldt dig på Blue Energy.dk, klarer vi resten… Og bare rolig, du bliver løbende bekræftet i, at flytningen til Blue Energy går som den skal.

Skal der ske ændringer i mit hus ved skift til Blue Energy?

Nej, alt fortsætter som hidtil. Vi skal blot have dit aftagernummer, som du kan finde på din nuværende el-regning.

Hvad hvis jeg ikke kender mit forbrug?

Hvis du giver os lov, kan vi trække informationer om dit tidligere strømforbrug gennem det, der kaldes DataHub’en. Ud fra dit forbrug fra de tidligere år kan vi estimere dit forbrug hos Blue Energy for det kommende år. Når du har vores hos Blue Energy i et år, har vi data på dit faktiske forbrug, og kan derfor rådgive dig om, hvordan du eventuelt kan spare på dit strømforbrug fremover.

Produkt

Hvor kan jeg finde oplysninger om mit produkt?

Du kan finde alle informationer ved at logge ind på MIN SIDE, ved hjælp af dit mobilnummer.

Hvordan bliver min strøm grøn?

Din strøm bliver grøn, ved at vi køber et grønt certifikat som dækker de kWh du forbruger. Et grønt certifikat er et der bliver udstedt fra enhver vedvarende energikilde, f.eks. en vindmølle eller et solcelle-anlæg. Når vindmøllen bygges bliver der udstedt et grønt certifikat for de kWh som vindmøllen producerer det første år. Et grønt certifikat vil altid kun gælde et år. Blue Energy kan købe det grønne certifikat, og derved købe den værdi som vindmøllens producerede kWh udgør. Efter første år bliver der udstedt et nyt certifikat til den vindmølle. Certifikaterne har en klassificering, som det Økologiske råd giver dem, dem kan du se her.

Hvorfor er der forskel på hvor meget et grønt certifikat koster?

Afhængig af alderen på de grønne certifikater koster de noget forskelligt. De dyreste er de nyeste certifikater for vindmøller eller solcelle-anlæg der er 0-2 år, da hensigten med certifikaterne er, at de støtter etableringen af nye energikilder. Derudover er det de frie markedskræfter der bestemmer prisen på de grønne certifikater. Så hvis der er stor efterspørgsel, vil prisen stige. Lige nu oplever vi dog en meget lav efterspørgsel, derfor en meget lav pris.

Hvad er forskellen på C02 kvoter og Certifikater?

En CO2 kvote for en vedvarende energikilde, kan kun sælges 1 gang. Certifikaterne for den samme vedvarende energikilde bliver fornyet hvert år, ud fra den kWh-produktion der forventes fra energikilden.

Hvor gammel er de vedvarende energikilder hvis jeg køber strøm med certifikater på 0-2 år?

Hvis du køber strøm med certifikater der hedder 0-2 år, vil den vedvarende energikilde være sat i drift indenfor de sidste 2 år. Det betyder at det er en ret ny energikilde du støtter.

Hvorfor er det vigtigt at støtte nye energikilder?

Når din energikilde bliver mere end 2 år gammel, kan der ikke udstedes nye certifikater indenfor grænsen 0-2 år. Så vil Blue Energy gå ud og finde en ny energikilde i dit område, som vi kan købe 0-2 års-certifikater fra. Grunden til at vi skifter energikilden ud er, at vi hele tiden ønsker at støtte den nyeste lokale vedvarende energikilde, så vi på den måde kan skabe et incitament til at investerer i nye vedvarende energikilder. På den måde er vi med til at udbygge markedet og skabe en efterspørgsel efter ny vedvarende energi.

Hvad er forskellen på Blue Energys produkter og de andre grønne produkter man kan købe af andre elselskaber?

Forskellen består i, at vi kun tilbyder certifikater som er 0-2 år gamle, altså at vi som minimum ønsker en B klassificering fra Det Økologiske Råd.

Regning

Sparer jeg penge ved at skifte til Blue Energy?

Det kommer an på den aftale, du har med dit el-selskab. Blue Energy vil gerne være billige, men det er ikke det vigtigste. Det vigtigste for os er, at sikre at der hele tiden produceres mere strøm fra vedvarende energikilder, så den strøm du får i din stikkontakt bliver grønnere og grønnere. En del af vore service er også et tilbud til dig, om hjælp til at spare på dit strømforbrug, og det vil jo altid gøre din regning mindre.

Hvornår får jeg min regning og hvordan?

Blue Energy sender ikke regninger ud. Du betaler via vores automatiske optankningsaftale og modtager kun en besked hver gang vi trækker penge fra dit dankort. Pengene går ind på din Blue Energy konto, som du altid kan følge på MIN SIDE.

Hvordan foregår afregningen?

Hver dag opgør vi dit forbrug dagen før og afregner det på din Blue Energy konto, som du kan se på MIN SIDE. Når du når under dit minimumsbeløb, som svarer til en måneds forbrug, tanker vi automatisk op fra dit betalingskort. Hvert år, når der er årsafregning, bliver dette forventede forbrug rettet til, ud fra dit faktiske forbrug det seneste år.

Praktisk

Hvor kommer min strøm fra?

Den strøm der kommer ud af din stikkontakt, kommer derfra hvor den altid er kommet – dvs. den nærmeste el-produktion. El-nettet fungerer sådan, at det hele tiden fordeler den strøm der er i nettet mellem de aftagere der er. Du kan ikke gøre det således at det kun er klimavenlig strøm du får ind i din stikkontakt uden at trække nye elkabler, og det vil være alt for dyrt. Men vi sørger for at den tilsvarende mængde vedvarende energi som du forbruger er blevet produceret og sendt ind i nettet et andet sted.

Er der nogen bindinger som kunde hos Blue Energy?

Ja vi har 6 måneders binding på alle vores produkter til private, efter den 1 december 2014.

Kan jeg også tilmelde mit sommerhus?

Ja, lige om lidt kan du. Det er netop ved at blive ordnet teknisk, så du kan have lige så mange målere på din konto som du ønsker. Vi skal blot have informationen fra dig. Du kan tilmelde adresse nr. 2 når du opretter dig, via MIN SIDE eller ved at sende os en mail på kundeservice@blueenergy.dk

Hvis jeg lejer min bolig, kan jeg så skifte?

Ja. Så længe du har din egen elmåler i din lejlighed kan du skifte til Blue Energy.

Hvad gør jeg hvis jeg skal flytte?

Hvis du skal flytte, så husk at give os besked. Du kan foretage adresseændring ved at kontakte kundeservice på kundeservice@blueenergy.dk eller ringe på 70 28 40 00 hverdage man til tors 09.00 – 16.00 og fre 09.00 – 15.00.

Kan i levere strøm til hele landet?

Ja, vi er landsdækkende og kan levere til hele landet.

Kan i levere strøm til udlandet?

Nej, desværre kan vi ikke levere strøm til udlandet endnu. Men er du interesseret i dette, så send os en mail på kundeservice@blueenergy.dk, så skal vi informerer dig, når vi kan det.

Generelt

Hvilke krav er der til min computer?

For at kunne læse din ordrebekræftelse og din faktura, skal du kunne åbne PDF-filer. Dette kan du gøre med programmet Adobe Acrobat Reader, som du kan hente her.

Jeg modtager ikke en SMS med login information, hvad skal jeg gøre?

Hvis du ikke modtager en SMS med dine login-informationer, så kontrollér, om du har skrevet det rigtige mobilnummer. Hvis du har skrevet det rigtige mobilnummer, og det alligevel ikke virker, så skriv til os på kundeservice@blueenergy.dk, eller ring til os på 70 28 40 00 man til tors 09.00 – 16.00 og fre 09.00 – 15.00.

Hvad er Nordpool Spot markedet?

Nordpool Spot er den nordiske elbørs, hvor el handles mellem elselskaber i Norden. Du kan se Nordpool spot her.

Hvad er DataHub’en?

DataHub’en er en central enhed, som skal samle alle data på el-forbrugere i Danmark. DataHub’en er drevet af energinet.dk, og er en uvildig instans, som alle el- og net-selskaber kan bruge til at hente data fra. Det er politisk besluttet at vi skal have en DataHub, som et led i liberaliseringen af elmarkedet i Danmark.

Hvem skal jeg ringe til, hvis jeg ikke har strøm eller oplever andre problemer med el-forsyningen?

Det er dit netselskab, som er ansvarlig for, om du har strøm i kontakten eller ej. Derfor skal du først og fremmest kontakte dem. Du får en regning fra dit netselskab, hvorpå du kan se kontaktinformation. Hvis du ikke kan finde din regning fra dit netselskab, er her en oversigt over netselskaber i Danmark, hvor du kan se, hvem der er i dit område, og kontakte dem.

Falske mails – hvad gør jeg?

Hvis du modtager en mail, som du er i tvivl om rent faktisk kommer fra Blue Energy, er du velkommen til at ringe til os på 70 28 40 00 man til tors 09.00 – 16.00 og fre 09.00 – 15.00.

Bliv elkunde hos Blue Energy i dag

Bliv elkunde hos Blue Energy i dag
Bestil nu